Thursday, 8 November 2018

KPS 3014 KULIAH 2


INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN 

TEORI-TEORI PERKEMBANGAN MANUSIA

  Pertumbuhan dan  perkembangan merupakan dua proses yang saling berkait. Pengetahuan mengenai psikologi  pertumbuhan dan perkembangan membolehkan guru memahami perkembangan konsep yang dicapai oleh kanak-kanak berbagai umur akan membolehkan guru merancang serta memilih  bahan bacaan pada peringkat kesukaran yang paling sesuai. Guru perlu mengetahui jenis minat yang mungkin dibentuk oleh kanak-kanak berbagai peringkat umur untuk memberi dorongan agar penyertaan pelajar yang berkesan dapat dijayakan di dalam bilik darjah
  Antara beberapa teori utama yang dikemukakan oleh ahli-ahli psikologi mengenai  peringkat perkembangan individu adalah :
 
          (a)  Teori Perkembangan Arnold Gesell 
 
          (b)  Teori Perkembangan Robert Haringshurst 
 
          (c)   Teori Perkembangan Jean Piaget 
 
          (d)   Teori Perkembangan Sigmund Freud 
 
          (e)  Teori Perkembangan Erik Erikson

SOSIOLISASI

  • Proses mempelajari peranan, status dan nilai yang perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial.
  • Satu proses pembelajaran berterusan. Bermula dari pemindahan norma/nilai dalam keluarga/budaya
  • Apa yang dipelajari ketika kanak-kanak akan menjadi pendirian atau konsep .
  • Semakin dewasa, manusia mempelajari lebih banyak hasil dari interaksi 
JENIS SOSIOLISASI

Primer/Permulaan
  • Berlaku dalam keluarga
  • Kanak-kanak belajar membina konsep diri, personaliti, kemahiran motor, penaakulan, kemahiran bahasa
Sekunder/Penyertaan
  • Berlaku di luar lingkungan keluarga
  • Pemindahan nilai oleh agen sosiolisasi seperti rakan sebaya, guru, media massa
Resosiolisasi
  • Proses individu menukar kepercayaan, moral, nilai sedia ada
  • Boleh berlaku dalam situasi perubahan suasana, citarasa sama ada dalam masyarakat, sekolah, bilik darjah dll
SOSIOLISASI DAN PENDIDIKAN

  • Sosialisasi sebagai matlamat pendidikan di Malaysia
  • Guru & rakan sebagai agen sosialisasi
  • Sosialisasi berlaku melalui interaksi sosial antara seorang individu murid dengan guru dan rakan
  • Interaksi sosial di sekolah umumnya dan dalam bilik darjah/semasa pembelajaran khususnya
Guru Sebagai Model

Kamus Dewan edisi ke empat, model didefinisikan sebagai

“Seseorang atau sesuatu yang dapat dijadikan contoh atau teladan (untuk ditiru atau        diteladani)”

      Penampilan & Bahasa Tubuh
  • Perlu menunjukkan ciri-ciri profesionalisme guru dan mengikut etika berpakaian
  • Rujuk pekeliling ikhtisas yang berkaitan untuk panduan pemakaian guru di bilik darjah
  • Bahasa tubuh menyampaikan mesej kepada murid mengenai perwatakan dan kewibawaan sebagai seorang guru
  • Senyum dan mempunyai kontak mata dengan murid
  • Gerak-geri yang bertenaga dan bersemangat
     Bahasa Tubuh
  • Ekspresi muka: senyum, tenang
  • Kontak mata: menunjukkan keprihatinan dan juga sebagai tanda amaran
  • Paralinguistik: kekuatan nada suara, tonasi, artikulasi, berhenti sejenak, dan kelajuan percakapan 
  • Postur Tubuh: menggambarkan tahap minat, keterbukaan, & tahap emosi. Berpeluk tubuh, menyeluk saku
  • Pergerakan badan: tidak statik di hadapan kelas/di meja, bergerak menghampiri murid, beri peluang kepada murid yang pemalu untuk bertanya
  • Ruang peribadi dan sentuhan: peka dengan ruang peribadi murid dan sensitiviti masyarakat setempat, sentuhan pada bahu sebagai galakan
      Tingkah Laku
  • Melambangkan keperibadian sebagai seorang manusia
  • Sopan 
  • Berhemah tetapi tegas
  • Berempati, menangani masalah dengan adil 
  • Menggunakan bahasa yang sesuai 
  • Kawal emosi dan fikir dahulu sebelum berkata-kata
      Contoh Teladan
  •  Menunjukkan minat terhadap perkara yang diajar
  • Sentiasa ceria, tenang, dan mempunyai unsur humor
  • Mengamalkan komunikasi berkesan
  • Ikhlas ketika mengajar
  • Menggalakkan semangat kekitaan dan prihatin terhadap semua murid
  • Berempati dengan masalah yang dihadapi murid
      Pengetahuan Yang Jelas
  • Sentiasa memperkembangkan pengetahuan dan kemahiran dalam subjek yang diajar
  • Mempunyai pengetahuan mengenai hal ehwal semasa
  • Bersikap kreatif dan inovatif dalam pengajaran
      Sifat Kepimpinan
  • Kepimpinan autokratik, demokratik, dan laissez-faire
  • Menggunakan kepimpinan yang bersesuaian dengan situasi 
Dinamika Bilik Darjah

Pembentukan kumpulan-kumpulan kecil yang mempunyai ciri, nilai, tingkah laku, dan minat yang sama.
Kajian sosiometri untuk mengenal pasti pola interaksi dan persahabatan dalam bilik darjah.
- murid yang disukai/paling berpengaruh
- kelompok-kelompok kecil yang rapat
- murid terpinggir/tidak disukai

Faktor yang mempengaruhi pembentukan dinamika bilik darjah
  • Jantina
  • Bangsa/agama
  • Status sosioekonomi
  • Pencapaian akademik
  • Personaliti
  • Gaya pembelajaran
Peranan guru dalam dinamika kumpulan
  • Mengenal pasti bentuk dinamika kumpulan dalam bilik darjah
  • Memberi perhatian kepada kumpulan murid yang terpinggir/tidak disukai
  • Menggunakan kuasa penularan
  • Bimbing kumpulan untuk membentuk ciri-ciri yang diingini
  • Guru sendiri bertindak sebagai model
INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN

Konsep Interaksi
  • Saling tindakan/berhubungan antara dua atau beberapa pihak. 
  • Interaksi dua pihak: interaksi seorang guru dengan seorang muridnya.
  • Interaksi beberapa pihak: interaksi murid-murid dalam aktiviti pembelajaran
  • Interaksi lisan dan bukan lisan
Jenis Interaksi

1. Interaksi sehala/pasif
  • Gaya kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara AUTOKRATIK
  • Pembelajaran berpusatkan guru 
  • Guru sebagai pemberi/penyampai maklumat dan kemahiran manakala murid sebagai penerima maklumat
  • Murid bersikap pasif, jarang berkomunikasi dengan guru atau murid yang lain.
  • Kurang berkesan sekiranya diamalkan pada keseluruhan proses P&P
  • Sesuai digunakan semasa memberi arahan/taklimat atau fakta penting kepada murid
2. Interaksi dua hala
  • Penyertaan murid alam P&P melalui interaksi guru-murid.
  • Guru bertanya murid tentang pengajaran yang disampaikan untuk menilai kefahaman murid
  • Murid bertanya soalan sekiranya tidak memahami pengajaran
  • TIADA interaksi antara murid-murid
3. Interaksi kumpulan
  • Gaya kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara DEMOKRATIK
  • Interaksi aktif berlaku antara guru-murid dan murid-murid
  • Guru bertindak sebagai fasilitator
  • Murid-murid saling berbincang dan berkomunikasi
  • Mewujudkan kerjasama, hormat-menghormati, toleransi, bertukar fikiran, dan tolong-menolong
  • Sering diamalkan dalam tugasan amali, projek, dan pembentangan
Interaksi yang sihat dalam aktiviti pembelajaran dapat menghasilkan pembelajaran yang bermakna (Haliza & Joy, 2016)

Cara membentuk interaksi yang sihat dalam pembelajaran
  • Mengamalkan sistem demokratik dalam proses pembelajaran
  • Penyoalan dalam pengajaran
  • Mempelbagaikan aktiviti pembelajaran
  • Menggunakan kaedah pembelajaran koperatif
  • Menggalakkan pembelajaran dalam kumpulan kecil
  • Memupuk sikap yang betul terhadap interaksi
Rujukan

https://www.academia.edu/28347414/2_TEORI-TEORI_PERKEMBANGAN

Nota kps 3014 bab 2 Interaksi dan Pembelajaran






















No comments:

Post a Comment

kps3014 persediaan ke sekolah

PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN Persediaan ke alam sekolah  Kajian di sekolah  Program Perantis Guru (PPG) 1 & 2 Keperluan peranca...