STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN
JENIS-JENIS BILIK PEMBELAJARAN
BILIK PEMBELAJARAN
- Umumnya, bilik darjah ialah tempat berlakunya proses PdP yang melibatkan pelajar dan guru.
- Khususnya ia merujuk kepada sebuah bilik tempat berlakunya proses PdP di sekolah.
- Biasanya mempunyai perabot seperti kerusi meja (guru dan pelajar), almari, papan kenyataan, dan papan hitam/putih. Bagi mata pelajaran tertentu, perabot dan alatan disediakan bersesuaian dengan mata pelajaran berkenaan.
Jenis-jenis Pembelajaran
- Bilik darjah tradisi
- Bilik darjah terbuka
- Bilik darjah bercantum
- Bilik darjah pra sekolah
- Bilik darjah Pembelajaran Abad ke 21
- Bilik darjah multimedia
- Bilik darjah mata pelajaran khas
Bilik Darjah Tradisi
- Kerusi dan meja disusun baris demi baris.
- Sesuai untuk aktiviti PdP berbentuk seluruh kelas dan berpusatkan guru.
- Murid-murid yang mempunyai tubuh badan kecil/kurang aktif/ pendengaran yang kurang, biasanya ditempatkan di barisan hadapan.
- Aktiviti melibatkan murid dalam proses PdP jarang digunakan menyebabkan murid pasif semasa mendengar pengajaran guru.
Bilik Darjah Terbuka
- Aktiviti PdP biasanya dijalankan secara berkumpulan/individu di beberapa tempat di bilik darjah secara serentak.
- Tiada kurikulum ditetapkan dan kebebasan diberikan kepada murid untuk memilih, merancang, dan melaksanakan aktiviti pembelajaran diminati.
- Ujian, peperiksaan, dan pemberian markah tidak diutamakan, malah dikurangkan kepada peringkat minimum.
- Murid-murid bebas untuk memilih kumpulan atau melaksanakan projek secara individu.
Bilik Darjah Bercantum
- Umur murid-murid dalam sesebuah kelas bercantum adalah berlainan, mengikut tahun persekolahan mereka.
- Bilangan murid dalam satu tahun persekolahan tidak melebihi 14 orang.
- Semasa guru mengajar murid dalam satu tahun persekolahan, murid-murid dari tahun persekolahan yang lain akan ditinggalkan untuk menjalankan aktiviti pembelajaran sendiri.
- Biasanya melibatkan sekolah-sekolah di kawasan terpencil/pedalaman dengan bilangan penduduk yang tidak ramai
Bilik Darjah Prasekolah
- Kanak-kanak dalam lingkungan 4-6 tahun.
- Tempat melatih kanak-kanak dalam pendidikan asas secara informal.
- Kebanyakan aktiviti pembelajaraan melibatkan permainan.
- Dinding dihiasi dengan gambar/carta/kad berwarna warni.
Bilik Darjah Multimedia
- Dilengkapi dengan komputer untuk aktiviti PdP.
- Pelajar digalakkan memperoleh maklumat melalui internet.
- Strategi PdP adalah berpusatkan pelajar dan bahan.
- Guru berperanan sebagai fasilitator.
- Interaksi pelajar dengan komputer adalah lebih banyak daripada interaksi sosial.
Bilik Darjah Mata Pelajaran Khas
- Menjalankan aktiviti seperti amali/projek tertentu.
- Bilik darjah dilengkapi dengan alatan yang diperlukan untuk menjalankan aktiviti amali/projek (misalnya sinki, paip air, dll).
- Meja-kerusi disusun mengikut kumpulan.
STRATEGI PENGURUSAN BILIK DARJAH
Saiz Bilik Darjah
- Saiz bilik darjah penting kerana ia menjamin keselesaan murid.
- Ukuran bilik darjah untuk 40 orang murid = 7m x 9 m.
- Mempunyai ruang yang cukup untuk bergerak dan menjalankan aktiviti.
Susunan Bilik darjah
- Susunan bilik darjah mempengaruhi faktor psikososial murid dan gaya pengajaran guru.
- Seharusnya memberi kemudahan kepada murid menjalankan aktiviti pembelajaran berpusatkan murid dan aktiviti kumpulan.
Peralatan
- Kerusi dan meja murid (mesti sesuai dengan keadaan fizikal murid)
- Kerusi dan meja guru
- Papan hitam/putih
- Papan kenyataan (Jadual waktu, jadual bertugas, carta organisasi, pelan keselamatan, sudut mata pelajaran, sudut bacaan dan rujukan)
- Rak buku
- Bahan pengajaran dan pembelajaran
Pencahayaan dan Pengudaraan
- Mempunyai tingkap dan pintu yang mencukupi.
- Tingkap dan pintu dibuka untuk membolehkan udara masuk.
- Bilik darjah yang gelap dan tidak cukup terang akan menjejaskan penglihatan murid.
- Situasi ini menyebabkan murid mudah berasa letih dan mengantuk.
Ciri Keselamatan
- Ruang kerja selesa – susun atur perabot
- Ruang kerja bersih dan selamat – tiada kesan minyak
- Cahaya dan pengudaraan yang cukup
- Tempat pengendalian enjin – pengudaraan yang cukup
- Sudut pameran/hasil kerja murid
- Stor (bilik khas/almari) untuk menyimpan alatan dan bahan
- Papan tanda “LARANGAN” “BAHAYA” yang jelas untuk kawasan mesin
Bilik Darjah Pembelajaran Abad ke 21
- Kerusi dan meja disusun mengikut kumpulan.
- Murid-murid dibahagikan kepada beberapa bentuk kumpulan mengikut tahap kebolehan.
- Menggalakkan interaksi antara guru-murid dan murid-murid.
- Aktiviti murid dapat dilaksanakan dalam keadaan aktif.
- Murid dibenarkan bergerak dan berbincang dengan guru atau rakan-rakan.
No comments:
Post a Comment